Digital Services Act
Digital Services Act (DSA) - Information och åtaganden
**1. Inledning**
Digital Services Act (”DSA”) är en europeisk förordning som syftar till att skapa en säkrare digital miljö genom att skydda användarnas grundläggande rättigheter och samtidigt etablera en rättvis konkurrens för online-mellanled i deras roll att koppla samman konsumenter med varor, tjänster och innehåll.
SnabbFood.se är fullt engagerade i att främja en säker digital miljö och att bekämpa spridningen av olagligt innehåll samt de samhälleliga risker som desinformation eller annat skadligt innehåll kan medföra.
**2. Information om genomsnittligt antal aktiva mottagare per månad**
Enligt artikel 24 (2) i DSA ska onlineplattformar offentliggöra information om det genomsnittliga antalet aktiva mottagare av tjänsten inom Europeiska Unionen, beräknat som ett genomsnitt över de senaste sex månaderna.
SnabbFood.se har beräknat det genomsnittliga antalet aktiva mottagare av sina tjänster i enlighet med relevanta bestämmelser i DSA och vägledningen i skäl 77. För perioden mellan **** 2024 och **** 2024 har det genomsnittliga antalet uppskattats till: **********.
**3. Fortlöpande åtaganden och kommunikation**
Som en del av sitt åtagande att fullt ut följa DSA kommer SnabbFood.se att fortsätta övervaka det genomsnittliga antalet aktiva mottagare av sina tjänster inom EU och uppdatera den angivna informationen var sjätte månad framöver, i enlighet med artikel 24 (2) i DSA.
**4. Kontaktpunkt**
Enligt artikel 11 i DSA ska onlineplattformar utse en enda kontaktpunkt för att kommunicera direkt, via elektroniska medel, med medlemsstaters myndigheter, Kommissionen och den Europeiska digitala tjänstebordet för tillämpningen av DSA.
SnabbFood.se har utsett följande kontaktpunkt för Digital Services Coordinators enligt artikel 11 i Digital Services Act: dsa@SnabbFood.se. Kommunikation på svenska och engelska accepteras av SnabbFood.se.
**5. Tillämpningsområden och metodik**
1. Varumärket "SnabbFood.se" verkar i följande länder som omfattas av regleringen: Österrike, Tjeckien, Finland, Ungern och Sverige.
2. Den metodik som tillämpas för att bestämma antalet månatliga aktiva mottagare återspeglar de definitioner som anges i DSA, men överensstämmer inte med branschstandarder. Därför speglar det publicerade antalet aktiva mottagare inte den verkliga engagemangsgraden hos våra plattformsanvändare och bör inte användas som en tillförlitlig måttstock för att mäta prestanda eller jämföra med andra referenser.
Digital Services Act (”DSA”) är en europeisk förordning som syftar till att skapa en säkrare digital miljö genom att skydda användarnas grundläggande rättigheter och samtidigt etablera en rättvis konkurrens för online-mellanled i deras roll att koppla samman konsumenter med varor, tjänster och innehåll.
(fo-eu-digital-service-act)